I förra veckan tog jag med mig Yeats
och åkte på årets första träff i ”Ecole de Légèreté”. Med
start idag tänkte jag lägga ut ett par filmer på när jag jobbar
Yeats.
Denna första dag fick jag visa upp att
grunderna fanns på plats efter vinters långa uppehåll:
- Yeats är lugn och uppmärksam och kan koncentrera sig på mig
- Yeats är lätt för handen och lätt för skänkel
- Yeats visar eftergift i munnen, dvs rör underkäken avspänt, sväljer saliv
- Flexions a) hög, b) till höger resp vänster, c) sänker halsen d) eftergift i nacken
Lätthet för handen
Att en häst är lätt i handen innebär
att den inte hänger på bettet, eller drar sig undan kontakten.
Denna lätthet ska finnas kvar även när hästen får längre hals
och får gå lång och låg, när man ställer och böjer och när
hästen ombes att ge efter i nacken. Detta är A och O.
Lätthet för skänkeln
Lätthet för skänkel innebär att
hästen svarar framåt för ett mycket lätt tryck från skänkeln,
ungefär som ”vinddraget ifrån stöveln”. Lätthet för skänkeln
innebär också att hästen bibehåller den gångart med det tempo
jag bett om utan att jag är där och driver.
Just för Yeats
För Yeats är den långa och låga positionen viktigt eftersom han dels har en lång rygg och dels är
överbyggd. Därför låg tyngdpunkten den första dagen på att
kolla att Yeats kan gå i denna form i alla gångarter och i
övergångar mellan gångarter och vid varvbyte. ”Viktigt”
innebär inte att jag aldrig någonsin höjer honom, viktigt innebär
att jag ska kunna be Yeats återgå till denna position med halsen
(öronen i mankhöjd) och nacken (näsan klart framför lodlinjen) så
ofta och när jag ber om det. En hals som är lägre än öronen i
mankhöjd är inte användbart för någon häst, en sådan position
placerar bara för mycket vikt på frambenen.
Prioriteringar
Du kan se, speciellt på slutet när vi
ska göra 10-meters volten i galopp med Yeats ställd utåt att Yeats
kommer upp med huvdet i det andra försöket. Denna volt var jobbig
för Yeats och jag fick tydligt be om att få volten just 10 meter.
Eftersom mina diskreta signaler med händerna och viktshjälper inte
räckte till för att övertyga Yeats om att göra en 10-meters volt
fick jag ta ut vänster hand mera samt knacka med spöt på höger
bog. Yeats svarade fint men för att klara uppgiften tog han upp hals
och huvud för att utnyttja den balansstång som halsen utgör. Det
är helt OK. Han kommer få fortsätta ta upp halsen tills han blir
starkare och mer koordinerad så han inte behöver ta till halsens
vikt för att fixa volten, då kan jag be honom vara kvar i en
rundare form med eftergift i käken och nacken.
Eftergift i munnen
Tittar du noga kan du se att Yeats har
en eftergiven mun, dvs att han rör underkäken då och då. Han gör
det inte konstant och detta är en av det saker jag ska jobba vidare
med. Har man en gång känt skillnaden på att rida en häst med
eftergift i käken jämfört med en som inte har det så vet man
varför detta är viktigt. Lösgjordhet hos hästen och lätthet för
handen börjar här!
Men nu är jag jättenyfiken! Ni som klickat i "håller inte med" vad har ni regerat på?
SvaraRaderaMVH
Lena