Att
prata om handen i samband med ridning väcker starka reaktioner hos
många. Den vanligaste reaktionen jag får höra är att man inte ska
rida med handen utan med sätet. Jag kan hålla med av två skäl.
- Den färdigskolade hästen kan ridas med bara sätet. Men hur skolas hästen effektivast att nå detta mål? Hur skolar jag hästar med inte optimala förutsättningar? Och för all del, vad är en skolad häst?
- Handen inverkar via bettet på mycket känsliga kroppsdelar hos hästen, och om handen används fel kan hästen både få skador av bettet och/eller mentalt drivas till vansinne. Därför kan bara en ryttare med väl balanserad och avspänd sits samt emotionell kontroll använda handen för att utveckla sin häst. Att göra fel med sätet har inte nämnvärt samma negativa inverkan på hästen som om jag gör fel med handen.
För
10 dagar sedan hade jag en teoriföreläsning i Piteå. En av
deltagarna skrev om sina reflektioner på sin blogg. Detta inlägg är
mina reflektioner på Vilmas blogginlägg. Vilma
tog i sin blogg upp två saker som jag vill kommentera här:
- jag ska ha sagt att i princip är all engelsk ridning dålig
- jag pratade inte ett ord om sätet som en hjälp
Minsta
möjliga fel
Den
dominerande tanken i modern ridteori att handen i alla lägen ska
hållas så låg och stilla som möjligt uppstod i början på
1800-talet när armén behövde en utbildningsmodell för att snabbt
mass- utbilda ryttare till kavalleriet. Det minsta möjliga fel
handen kan göra är att vara just låg och låst i alla lägen. En
sådan hand hindrar hästens rörelsemekanik och den kan inte skola
hästen men hästen vet i alla fall vart handen är och kan förhålla
sig till det detta konstanta hinder. Denna typ av hand, låg och
fixerad, var aldrig tänkt att användas för utbildning av hästar,
bara som en första snabb-utbildning av ryttare på redan skolade
hästar. Officerarna med längre ridutbildning fick lära sig ett
annan mer effektiv, raffinerad och förfinad ridteknik.
Jag
har aldrig sagt att all engelsk ridning är dålig, vad jag sa var
att jag har sett och ser många exempel på dålig ridning inom
engelsk ridning, eller för all del, alla typer av ridning när
hästen har någon form av bett. Jag tror personligen att det finns
inbyggda fel i systemet med engelsk ridning som gör att det ofta
går snett. Tanken att handen alltid ska vara låg och låst är en
sådant fel enligt mig. Självklart förekommer bra och dålig
ridning inom alla typer av ridning, de må vara engelsk, western,
hobbyryttare, tävlingsryttare osv.
Både
här på bloggen och när jag föreläser strävar jag alltid efter
att precisera varför jag anser något är sämre eller bättre. Att
bara säga att något är dåligt, eller bra för den delen, utan att
precisera vad som gör detta sämre eller bättre hjälper inte någon
att utvecklas. Att synliggöra genom att sätta ord på vad som
funkar och vad som inte funkar det är min strävan. Därför envisas
jag med att tala om handen och hur den inverkar på hästen.
Enligt
min uppfattning är tanken och ridsättet med låga händer som i
alla lägen ska vara låga ett sätt att rida som innebär att jag
som ryttare gör minsta möjliga fel. I vissa lägen är kanske detta
är allt jag kan sträva efter, men om jag istället vill göra mesta
möjliga rätt, då måste jag fundera på hur jag kan använda
handen för att hjälpa och utveckla hästen till toppen av sin
potential.
Mesta
möjliga rätt
I
Ridhandboken (2003) kan man läsa följande:
”Ryttaren
måste vara medveten om att människan av naturen alltid använder
handen för att åstadkomma eller förhindra alla möjliga resultat.
I ridning måste man i stället bemöda sig om att ge allt finare
tygelhjälper allteftersom vikt- och skänkelhjälperna fungerar
bättre.” (sid 73)
Jag
håller med om att handen kan användas för att åstadkomma eller
förhindra alla möjliga resultat. Maria har i ett tidigare inlägg
förklarat varför det är så: ”handen har tillgång till en stor del av hjärnas motoriska och sensoriska kapacitet.”
Vad
jag inte håller med om är att pga människans natur att använda
handen så ska vi undvika just, att använda handen. Och vi ska definitivt inte undvika att ens prata om hur vi kan använda handen. Nej, tvärtom, vi ska prata om den
och diskutera hur handen kan användas för att underlätta och skola
hästen. Det vi inte pratar om, det osynliggörs så till den grad
att vår hjärna inte ens registrerar det outsagda. Varför i hela
fridens namn ska vi undvika att använda en stor del av hjärnans
motoriska och sensoriska kapacitet när vi rider?
Så
som jag läser Ridhandboken så menar det också att handen blir
mindre och mindre viktigt när vikt- och skänkelhjälperna fungerar
bättre. Vad det innebär är att det framförallt är handen som är
den hjälp som skolar och utvecklar hästen.
Att
göra mesta möjliga rätt med handen är inte samma samma sak som
att alltid ha den låg oavsett vad hästen gör i andra ända. Att
göra mesta möjliga rätt innebär att ständigt vara medveten om
kvalitén i kontakten med hästens mun. Kontakten med hästen mun är
när den är som bäst är lätt som tygelns vikt och mina avspända
fingrar uppfattar nyanserna och spelet i tygeln som uppstår när
hästen mjukt, uppmärksamt och stilla leker med bettet med hjälp av
tungan.
Maria
fortsätter i sitt inlägg: ”Den [handen] har all potential i
världen att bli lyhörd, känslig, finstämd och välkoordinerad, det
vi som ryttare behöver göra är att skola den.
” Att skola handen är att skaffa sig mental beredskap att uppfatta
hur tygelkontakten är när jag rider. Och vi människor funkar så
att det vi har ord för, det uppfattar vi med våra sinnen, det
registreras i vår hjärna.
Att
hästen är lätt i handen är A och O. Det är det som är själva
grejen med att handen är den primära hjälpen. Får du mer i handen
när du lägger till skänkeln är det något som är fel.
Att
handen är den primära hjälpen innebär att hästen ska utbildas
till att förhålla sig till bettet så att den inte varken hänger, trycker, biter fast eller är rädd för bettet.
Att handen är den primära hjälpen innebär att ryttaren utbildas till att 1) följa hästens mun utan att störa och hindra hästens rörelser, 2) ge finstämda, kontrollerade signaler med handen, och 3) påverka hästens balans genom att be hästen ändra position på halsen (hög, låg, höger, vänster).
En väl skolad häst bär sig så att den har en lätt kontakt med bettet i alla gångarter, samt har god balans. En sådan häst kan du rida med sätet så länge hästen förblir lätt i handen.
Den
klassiska ridkonstens fader, fransmannen François Robichon de la
Guérinière (1688-1751) skrev i sin bok Ridkonsten
följande:”Handen
ska alltid verka först, och skänklarna följa dess rörelser. Detta
är en generell princip som gäller vid både naturliga och
artificiella gångarter eftersom hästens huvud och bogar kommer
först.”
Vad
väljer du, att göra minsta möjliga fel, eller mesta möjliga rätt?
Blundar
du för möjligheten att göra mesta möjliga rätt för rädsla att
göra fel, eller väljer du att öppna upp för möjligheten att nå
din egen och din hästars fulla potential?
dette var den aller beste biten:
SvaraRaderaVad jag inte håller med om är att pga människans natur att använda handen så ska vi undvika just, att använda handen. Och vi ska definitivt inte undvika att ens prata om hur vi kan använda handen. Nej, tvärtom, vi ska prata om den och diskutera hur handen kan användas för att underlätta och skola hästen. Det vi inte pratar om, det osynliggörs så till den grad att vår hjärna inte ens registrerar det outsagda. Varför i hela fridens namn ska vi undvika att använda en stor del av hjärnans motoriska och sensoriska kapacitet när vi rider?
vi ses
Jag tror att många ryttare får/fått höra att de sysslar med "tygelridning" och då blir det lite tabu att ens prata om handen.
RaderaEn annan reflektion är att det är så spännande att kommunicera :) Liksom att jag uppfattade att du inte hörde talas om eftergift på ridskolan (och där duger det inte att ridläraren säger "men jag har ju sagt") kan det skrivna "jag ska ha sagt" uppfattas som en tillrättavisning. Det är sändarens ansvar att det blir som det var tänkt.
Uppskattar uppkäftiga och filosofiska bloggen!
Kristina! Är det inte upp till åhöraren att ta reda på fakta, & förvissa sig om att denna har uppfattat sändarens budskap? Om inte annat be sändaren förklara igen så att åhöraren förstår & missuppfattningar inte uppstår?
SvaraRaderaPersonligen så tycker jag att det ligger på åhöraren att ta reda på eftersom att alla människor uppfattar & tolkar olika saker på olika sätt. Det är ju omöjligt för en sändare att kunna förmedla på ett sätt så alla förstår, eftersom att vi alla är så olika :)