tisdag 16 juni 2009

En hjälp i taget

Vilka signaler använder du för att svänga din häst till höger?

Använder du fem hjälper? Kanske lägger du vikten på inner sittben, ställer och leder med höger hand, formar hästen kring innerskänkeln samtidigt som du med innerskänkeln även aktiverar inner bak, yttertyglen tillåter ställning men håller emot om den blir för stor samt håller ytter bog på plats så den inte faller ut, och slutligen ytterskänkeln ser till att bakdelen inte faller ut. Och glöm sen inte att titta i rörelseriktningen!

Eller leder du helt enkelt med höger tygel och nöjer dig med det?

Varför behöver du egentligen fem hjälper samtidigt? Behöver du verkligen fem hjälper samtidigt?

Mitt svar på den frågan är nej. Om en signal inte fungerar, varför ska det då funka bättre med flera? Hästar är inte dumma djur, inte heller intelligenta på samma sätt som vi (jag har fortfarande inte stött på en häst som skrivit en bok om ridning, men inte heller en som ägnat sig åt utstuderad mobbning). Jämfört med människan är hästen ett enkelt djur, och det enklaste sättet att kommunicera med en häst är att använda en signal i taget. Om hästen förstår vad den ska göra, utför den sedan uppgiften.

Att använda en hjälp i taget är enklare inte bara för hästen, utan också en pedagogisk snilleblixt för att utveckla ridteknik och ryttarkänsla. Om hästen inte svänger höger vet jag som ryttare vad som inte fungerade. Höger tygel. Då ser jag till att den signalen går fram till hästen och att han/hon svarar på den enda signalen som jag vill.

När jag har fungerande signaler för hästen att svänga höger (en signal för att svänga med vikten på höger fram, och en för att svänga med vikten på höger bak), svänga vänster (två skilda signaler här med), flytta vikten bakåt, och en signal för framåtbjudning då har jag skapat de språk jag behöver för att träna min häst till den högsta utbildningsnivån.

När du använder fem hjälper i taget, gör du också antagandet att du som ryttare vet bättre än hästen hur den behöver röra sig. När du använder en hjälp i taget gör du antagandet att din häst är bättre utrustad än du att hantera sin egen kropp.

Vem tror du har bäst kontroll över sin egen kropp? Du eller din häst?

1 kommentar: