måndag 8 juni 2009

Styrketräning för ryttare - ett feltänk?

I flera häst magasin har det varit reportage om ryttare som tränar styrketräning för att orka med ridningen. Och jag kan hålla med om att det krävs god fysisk form för att kunna rida flera timmar om dagen, om inte annat så kommer man i form genom att rida flera timmar om dagen. Men styrketräning???!

Oavsett ridteoretisk bakgrund är alla överens om att ryttarens kontakt med hästens mun ska vara lätt, här kommer att axplock från svensk och utländsk litteratur.

---de (händerna) måste vara elastiska och känsliga; inte starka, hårda eller bryska.
~~~ Erik Herbermann
---mjuk och lätt beröring av ryttarens händer...
~~~ Alois Podhajsky
Ingen styrka i armar eller händer behövs någonsin.
~~~ Udo Bürger
Handen ska vara mjuk och fjädrande.
~~~ Lars Lithander
Ryttaren ska ha en lätt, följsam hand.
~~~ Bengt Gustavsson
Ryttaren har lätt känning med hästens mun.
~~~ Gehnäll Persson
Förbindelsen mellan ryttarens hand och hästens mun ska vara mjuk och elastisk.
~~~ Nils Ankarcrona
Bengt "Blomman" Blomqvist diskuterar i sin bok "Körning" detta med hästar som ligger på och anser att styrka i armar och rygg tränas bättre någon annanstans än på kuskbocken, även han vill ha en lätt kontakt med hästen.
När ryttaren inte orkar med sin egen ridning, när kroppen känns stum och orken tryter är det lätt att anta att det är styrkan som fattas. Men det är dragkampen med hästen som tröttar ut oss, hästen väger som bekant mycket mer än oss. Mer logiskt och mer i linje med den strävan citaten ovan ger en bild av vore väl lösningen att göra mindre för att orka mer!
För att citera Nuno Oliveira
Egentligen, den häst, som är skolad med maximal finess, kan ridas med tyglar "bara påverkade av gravitationen" som de la Guérnière beskriver det.
Hur tungt kan det vara?!

11 kommentarer:

  1. Det handlar visseligen inte om att träna armerna utan överlivet, rygg- och bugmusklerna. Jag jobbar hela dagen framför datorn och är tyvärr inte van med att hålla mig rak. Ridning med dålig hållning och rundrygg är inte bara ful utan funker inte. Man måste hålla sig hyffsat rak och därför krävs det styrka.

    SvaraRadera
  2. Hej Kolskeggur
    och tack för din kommentar! Dålig hållning, är precis som du säger varken vacker eller ändamålsenlig. Och det gäller oavsett om du sitter till häst eller vid datorn.

    Helt avgörande för om du upplever att du behöver "hålla" dig rak med muskelkraft eller kan "vila" i en god hållning beror på hur du positionerar dig i ditt skelett.
    (se inlägg 22 juni)

    Om kroppen står i lod (en tänkt linje som förbinder öra-axel-höft-knäled och fotled) så aktiveras våra posturala muskler.

    På ryggen närmast skelettet går "bärlinor" (erector spinae) från skallbasen ner till korsbenet. På framsidan av kroppen engageras muskler som går från skallbasen till nyckelbenen (sternocleido mastoideus) som i sin tur stramar upp bukmuskulaturen, Alexanderbantning brukar jag kalla det ;-)

    När den här muskelkedjan fungerar (och det gör den om skelettet har rätt position i relation till gravitationen - det är medfött!) är det möjligt att ha en god hållning utan större ansträngning.

    Ta dig tid att studera barn som precis börjat gå. De har stenkoll på huvudets position på toppen av ryggraden. De saknar muskulär styrka för att kompensera dålig hållning.

    Styrkan att kompensera dålig hållning får vi redan vid 7-8 års ålder (der har jag märkt på mina egna barn som jag studerar uppmärksamt). Den kompensationen görs ofta av ytliga muskler som blir trötta, den tröttheten tolkar vi som ett tecken på svaghet som vi tror att vi behöver träna bort.

    Din korta kommentar gömmer stora frågor och det finns massor mer att säga om detta men någonstans måste även jag sluta ;-)
    Hösthälsningar
    Maria

    SvaraRadera
  3. jag håller till viss del med dig om styrketräning - i onödan. Fast inte fullt ut. Jag vet själv med mig att jag behöver stärka min mag o ryggmuskler - så att jag orkar sitta rätt och ge rätt hjälper till mig häst, utan att behöva använda så mycket armmuskelstyrka. Som det är nu, efter 30 km på hästryggen med en häst som drar ner huvudet för att kunna springa på och om övriga ekipage blir det väldigt jobbigt för hela kroppen om inte midjebältet är tillräckligt starkt. Till detta hör att jag har kontorsaxlar, trötta o spända axlar när jag inte varit hos massören på länge + ett något snett bäcken på grund av en olycklig avsittning för cirka 20 års sen... Jag kommer att jobba med att jobba upp styrkan, eller rättare sagt - uthålligheten i midjebältet!

    SvaraRadera
  4. Carina!
    Dagens blogginlägg är delvis ett svar på din fundering. Du har flera bekymmer, dina kontorsaxlar är ett problem som absolut skulle bli hjälpt av AT (jag har själv varit där).

    Sen har du din häst som ligger hårt på bettet (som jag tolkar det). Den dragkamp som ni hamnat i har bara en segrare - hästen. Hans styrka övergår ett aldrig så stakt midjebälte hos dig, tyvärr.

    Du behöver kliva ur dragkampen och föra upp den till ett mentalt plan för att ha en chans att komma till en mindre fysisk och mindre slitsam ridning.

    Jag önskar verkligen att du och din häst får tillfälle att träffa Lena och mig, vi kunde vara till stor hjälp för er. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Amen to that!
    Ja alltså att man inte ska behöva anstränga musklerna för att rida.
    Jag gillar ju att styrketräna men det är mest för att hålla kroppen i trim. Dock gör jag numera det hellre mha yoga.
    Nåja, tillbaka till ämnet.
    Jag får alltid höra att jag ska ta mer i hästen och att jag inte ska låta henne bli för lång. Däremot mkt beröm för att jag rider mjukt...men då till mitt stora problem...jag kan inte både vara mjuk OCH inte låta henne bli för lång. Såhär ser vi oftast ut om jag får rida henne mjukt: http://novelette.blogg.se/2010/april/debuten-avklarad.html

    Till saken hör att hon nu är 20år och jag köpte henne strax innan hon fyllde 19år. Hon har varit supersvår för mig att rida eftersom hon är så på och hård själv och jag tvärtom...försiktig och feg. I början lyssnade jag på div tränare om att jag måste vara hårdare osv men...jag orkar inte!!
    Så kom jag till en traditionell tränare som också är domare upp till nivån med frack o hatt :) men som jobbat mycket med sitsen och även provat på akademiskt för att vidga sina vyer. Jag kom till henne för att träna sitsen och jag fick rida runt på halvlånga tyglar medans vi jobbade med min sits...vips så frustade o pustade lilla pålle och gick i en form jag bara drömt om att få rida i!!! Tyvärr blev tränaren svårt sjuk efter bara 3lektioner så nu står jag här ute igen och längtar efter en tränare som hjälper mig att komma dit JAG och min kropp och min HÄST vill. Utan allt slitande och dragande så vill jag få min häst att korta sig...är det möjligt eller är jag bara så blåögd som inte inser att man helt enkelt måste ta i med hårdhandskarna för att komma till OS...jag vill inte tro det men det är svårt att låta bli när man ser det som du såg på tävlingsbanorna...

    Oj, långt och flummigt och i ett gammalt inlägg men jaja...jag ska läsa vidare.
    Kommentera gärna min video om du har tid...positivt och negativt samt vad du tror kan hjälpa oss.
    Mvh Julianna

    SvaraRadera
  6. Hej Julianna,
    tack för din kommentar. Jag tittade på filmen från din hopptävling. Grattis till en felfri runda. Såg mjukt, rytmiskt och avspänt ut. Såg ockå ut som om din häst skulle kunna arbeta bättre med bakbenen. Att hon blir lång och låg kan hänga ihop med det. Och nej, du behöver inte bli stark i armar och händer för att ändra detta, tvärtom. Det är tekniken du använder och hur hästen utför jobbet som är det viktiga. Halvhalt för att få henne att komma upp med hals och huvud, och kort skritt för att få henne att använda bakbenen bättre. Du är varmt välkommen att kontakta mig eller Maria för träning: Lena(ridning) 070-298 70 28, eller Maria (sits) 070-686 88 20.

    MVH
    Lena

    Lycka till!
    Lena

    SvaraRadera
  7. Oj...det var ju fel länk jag skickade.
    Det var en dressyrtävling jag ville skicka :)

    http://novelette.blogg.se/2010/april/arets-forsta-tavling.html

    Det där var min debut i 1.10m så jag var lite smånervös. Tyvärr ingen felfri runda pga stoppet på första hindret men det var för att jag var så nervös :)

    SvaraRadera
  8. Hej Julianna,
    tack för länken till din dressyrritt. Jag förstår vad domarna menar och vad du skriver om att du har svårt att "rida ihop" din häst". Utmaningen här är densamma som jag såg på din video där du hoppade. Din häst behöver resa basen på nacken och även böja lederna i bakbenen mer. Din häst har inte fel när hon höjer sig inför galoppfattningarna. Hon behöver göra detta för att balansera sig. Om hon kunde vinkla bakbenen mer och samtidigt slappna av i nacken så hon droppar näsan skulle hon se ut som en fin dressyrhäst. För detta behöver du inte bli stark i armarna. Vad din häst behöver är att tugga på bettet (hoppas du inte har nosgrimman för hårt ihopdragen), höja sig fram (det ber du om med en korrekt halvhalt), och stärka bakdelen så hon kan böja bakbenen, trampa in längre under och då bära mer vikt på bakbenen.

    Lycka till
    Lena

    SvaraRadera
  9. Tack!
    Otroligt snabba svar :)
    Hat aldrig nosgrimman hårdare än att jag får in 2fingrar och har faktiskt till o med bojkottat en del vackra träns pga det nya modet med pullback på nosgrimman...det blir ju jättelätt att råka dra för hårt då.
    Dock vill ju nästan varje människa jag ridit för dra åt den.
    Hon är faktiskt snedmusklad bak och har varit så i många år. Dock var hon fälttävlanshäst på hög nivå(young rider sm och em bl a) innan mig så hon var vältränad och kunde troligen kompensera upp snedheten. Nu har hon dock fått problem så hon är under behandling för tillfället. Återbesök 2 augusti så sen får vi se hur hon mår.
    Vart håller ni till?
    Mvh Julianna

    SvaraRadera
  10. Hej Julianna,
    Jag bor i Vallentuna norr om Stockholm. Maria bor i Kalix. Vi ger kurser främst i Mälardalen och Kalix/Piteå men finns intresse så åker vi hem till dig vart än du finns.

    MVH
    Lena

    SvaraRadera
  11. Hej Julianna!
    Här uppe har vi haft ett rysligt åskväder så det har varit "sladd ur" hela dagen. Precis som Lena har jag tittat på filmerna och jag ser ett finfint ekipage, grattis till det!

    Det jag noterade på filmerna var att du, kanske av oro för att hon skulle tappa formen red med en aningen låsta händer. Rörelsen som skapas av galoppen togs ut i axlarna vilket gjorde att armbågarna rörde sig utåt från kroppen. Någonstans måste utrymmet tas! För Selenes del fick hon inte nog utrymme att komma ut med halsen ur kroppen och då tas utrymmet ut bak istället med öppna bakben.

    Prova nästa gång du galopperar att låta händerna (och armarna!) följa Selens mun då får hon mer utrymme för sin långa hals.

    För dig ska det vara en känsla av gammeldags ånglokspistong, mycket rörelse i dig, men utåt sett ska dina armar verka helt stilla eftersom de följer rörelsen i Selenes kropp.

    Hör av dig och berätta hur det gick, när du får komma till galopp igen. Håller tummarna för att behandlingen går bra.

    SvaraRadera