torsdag 7 juli 2011

Skenbenets omkrets indikerar hästens viktbärande förmåga

För bara en tid sedan var jag och tittade på hästar med två kamrater. En av kamraterna böjde sig ner och undersökte en av hästarnas ben och sa: - och jag som alltid har ett måttband med mig och nu har jag det inte, med en viss irritation i rösten. - Vad ska du mäta, frågade jag. Skenbenets omkrets fick jag till svar.

På vägen hem frågade jag vad det måttet har för betydelse. Under alla mina år som hästägare har jag läst i premieringspapper och hingsbeskrivningar om skenbensmått men aldrig funderat på vad det innebär. Skämmigt men sant! Det jag har vetat är att en häst som är knipt under carpus (framknät) ska man undvika och nu fick jag veta varför.

Jag har fått lära mig att en häst kan bära ca 20% av sin egen vikt men det är ett ganska grovt mått som i sig inte tar hänsyn till hästens exteriör.

Skenbensmåttet ger, tillsammans med andra exteriöra riktmärken som ländens och korsets utformning, vinklarna i benen, hästens egenvikt och mankhöjden(!), en riktvärde för hur mycket vikt hästens skelett kan bära utan risk för hållbarhetsproblem.

Ett riktvärde är att ett skenbensmått på 20 cm betyder att hästen "håller" för 454 kg i egenvikt.

En häst som väger mer är 660 kg är inte designad att bära någon vikt utöver sin egen utan att riskera hållbarhetsproblem. Hästar över 167,62 cm kan också ha problem att ha tillräckligt starkt skelett för att klara den extra vikt som ryttare och utrustning innebär att bära.

Ju lägre hästens egen tyngdpunkt ligger desto mer vikt kan den bära. En häst som är 147,32 cm, väger 454 kg, har ett skenbensmått på 20 cm, har en kort, stark ländrygg och bra vinklar i benen kan bära upp till 30-35% av sin egen vikt (136-158 kg) utan hållbarhetsproblem.Det förklarar varför islandshästar kan klara av att bära fullvuxna män som garanterat väger närmare 80 än 60 kg.

Om jag ser på Amaretto, min nya häst, som är 153 cm, väger 490 kg (viktmåttbandsmått) och är överviktig, med en aningen lång ländrygg, ett brett kors och hyfsat bra vinklar i benen och ett skenbensmått på 21 cm så innebär det att hans skelett är optimerat att bära ca 474 kg i egenvikt.

Ni ser vad det betyder? Jag får vänta med ridningen tills han har bantat ner sig omkring 20 kg innan det kan bli aktuellt med ridning. Hur ser det ut hos dig?

"Beundra de stora hästarna, rid en liten."
Visdomsord presenterat av Ed Dabney

10 kommentarer:

  1. Haha, så roligt!Det där visste jag inte om, se där! Alltså är det nog ingen bra idé att jag rider Zäter över huvudtaget :(

    SvaraRadera
  2. Misha! Har du mätt Zäters skenbensomfång? Gör det och titta sen på hur han ser ut i övrigt; länden, benen, mankhöjden. Eftersom jag sett er tillsammans har jag svårt att tro att Zäter och du skulle vara ett omaka par!

    Men visst, det är intressant och tankeväckande. Tyska hopphästar, många av dem högt över 170, har visst en medellivsläng på 8-9 år.

    När aveln i Sverige var inriktad på hållbara hästar var det svenska halvblodet strax över 160 och var av en tyngre, grövre typ. Nåt hade man koll på...

    Kram på dig Misha och torka tårarna!

    SvaraRadera
  3. Så, nu har jag mätt skenbenet på min connemara, 20 cm där. Och han väger strax över 500 kg (enligt två olika måtmetoder. När jag vägde honom förra året på ATG-klinikens våg så var det närmare 540 kg). Nix, fet är han inte, faktiskt nästan slimmad över magen tack vare sommarens magra bete, men några kg kan jag nog banta bort men knappast till 454 kg. Så enligt Marias beräkningar är han för tung för sig själv. Nåja, jag fortsätter att rida, har han klarat sig själv i 13 år och varit regelbundet riden i minst 8 av de åren ska det väl gå ett tag till får jag hoppas....

    SvaraRadera
  4. En uppmärksam läsare har gjort mig uppmärksam på en tankevurpa som jag gjort när jag omvandlade måttet 14,2 hands till cm. En hands motsvarar ca 10 cm. Måttet 14,2 hands är däremot inte 14 hela hands och 0,2 hands utan 14 händer och 2 tum!

    Den korrekta mankhöjden är med andra siffror 14*10,16+2*2,54=147,32 cm

    Förutom sin egen vikt bör hästens skelett klara av ryttarens och utrustningens vikt. I rent studiesyfte har jag vägt min vanliga sadel + träns (8,5 kg) och en western sadel jag haft på lån (17,5 kg). Sjäv väger jag 63 kg. Amaretto får alltså, beroende på utrustning kånka på 71,5 - 80,5 kg.

    Den läsare som gjorde mig uppmärksam på att det finns studier som visat att även om 75 lbs/square inch är optimalt är 80-85 lbs/square inch acceptabelt. Och vad det blir i kg/kvadratcm får jag återkomma med.

    PST!Jag har rättat de felaktigt beräknade mankhöjderna i inlägget.

    SvaraRadera
  5. Nu har jag räknat lite grann och kommit fram till att rekommenderad vikt är 5,7 kg/cm2.

    En jämförelse med Blida som är islandshäst visar att hon har en vikt på ca 3kg/cm2 - vilket ju är tur för mig.
    Sonia

    SvaraRadera
  6. Jag får inte fram bilderna på sidan det länkas till.

    Vilken formel använder man sig av för att räkna ut vilken vikt hästen kan bära och vilka värden är "begränsningar"?

    SvaraRadera
  7. Go afton Anonym!
    Jag är ledsen för att du har fått vänta på svar, det får gå under ursäkten julstök.

    Bilderna i den första länken går inte få större genom att klicka på dem, de har den (oläsbara) storlek de har.

    Jag ska återkomma med en formel för beräkning men eftersom det är några år sedan jag brydde min hjärna med annat än överslag i matvaruaffären vill jag att någon mer matematiskt bevandrad verifierar det jag knåpat ihop.

    Ha en glad jul!

    SvaraRadera
  8. Hej Maria!

    Har du fått fram formel för beräkning ännu? :)

    Tack på förhand för svar
    Vänliga hälsningar
    Frida

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag blev jätteglad när jag äntligen hittade en sida med en "riktig" uppfattning om hur mkt en häst kan bära.

    Tyvärr e jag nog lite för ny på detta med hästvärlden så när du skriver att man ska kolla efter hästens benvinkel, länden och korsets utformning så hajar jag inte riktigt :(

    Så du får jättegärna förklara det där lite bättre för mej :=)

    En annan fundering, ja jag har 2 varmblod då jag älskar deras personlighet, men dem är ju avlade för att gå på travbanan och inte bära någon på hästryggen. Egentligen. Kanske anledningen att de finns ute på marknaden är ja, både travsporten då men oxå att dem är billiga i inköp.

    Det jag funderade där, är dem egentligen till för mindre ryttare? Om man nu ska rida på dem. Kan man muskla dem på ett bra sätt att dem blir mer hållbara?

    Som med alla hästraser beror nog mkt på hur mkt man rider, hur man rider, om man "kan" rida, hur hårt man rider samt underlag i ridning, hur mkt hästen orkar.

    Hästen är ju ett tacksamt djur och vill göra sitt bästa för sin ryttare och mycket ska till för att de ska visa när det gått för långt.

    Många som har häst, särskilt varmblod kan jag tänka: de håller så länge de håller. Men jag är LIVRÄDD att jag e för tung för mina så jag gör mest markarbete och kör dem.

    Vore kul om du ville berätta om dina erfarenheter och bolla dina tankar med mina.

    Tack för en fin och inspirerande sida!

    Mvh Fru Pettersson

    SvaraRadera
  10. Kära Fru Pettersson din fråga är, precis som de flesta när det gäller hästar, omfångsrik. Jag tänkte ta mig friheten att ta upp några tankar kring det du funderar över i nästa veckas blogg.

    Tack för att du hörde av dig och ett tack för berömmet! Sånt värmer en kall januaridag som denna!

    Maria

    SvaraRadera