tisdag 6 oktober 2009

Öppna - hur görs den?

Öppna är en gymnastikövning för hästen som uppfanns på 1700-talet. I öppnan korsar hästen de inre benparen framför och över de yttre*. Detta medför att de inre benen måste lyftas i en cirkulär rörelse jämfört med när hästen går på rakt spår. Detta gör att hästen lösgör sig. Hästen kan även stärka sig genom att du rider öppna, och då är det främst inner bak som stärks genom att detta ben i öppna på tre spår kliver in under hästens, vinklas och bär vikt och sedan skjuter ifrån. Om hästen lösgörs eller stärks beror på tempo, spåret och vinkeln. Mer om detta om 14 dagar. I denna blogg vill jag först beskriva hjälperna för en öppna. Ett grundläggande förutsättning för att öppnan ska bidra med något positivt för hästen är att hästen är avslappnad, tuggar på bettet och att du som ryttare endast har lätt kontakt i tygeln. Tygelns vikt är det optimala, inte mer.

Du kan alltså rida öppna på rakt spår eller på böjt. Det raka spåret kan vara utmed en vägg, eller inte. För att du som ryttare ska veta att kommunikationen funkar mellan dig och din häst rider du öppnan utan stöd av någon vägg. Den öppna jag beskriver nedan rids på hörnlinjen (mitten av kortsidan till mitten av långsidan), och det är höger öppna.

Hjälperna är här höger hand. Skänkeln behövs bara om hästen stannar eller rör sig för långsamt. Det är handen som guidar och balanserar hästen så att den rör sig åt vänster samtidigt som den korsar benen. Hjälperna du kan använda allt efter behov är direkt och indirekt tygel, samt halvhalt. För att rida höger öppna, är hästen ställd ifrån rörelseriktningen (alltså åt höger) samtidigt som den rör sig åt vänster. Yttertygeln behövs inte. Om hästen ställer sig för mycket (näsvingen och ögonvrån ska vara synliga på höger sidan, men inte mer) har du antagligen tagit för hårt i högertygeln. Detta problem undviks bäst genom att du inte tar för mycket i höger tygeln till att börja med.



Du börjar i höger varv och använder höger direkt tygel för att vända upp på medellinjen. Du har redan rätt ställning (hästen tittar åt höger) eftersom du just passerat genom ett hörn. För att föra in hästen på hörnlinjen från medellinjen använder du höger indirekt tygel. Detta lägger vikten på vänster bak och hästen börjar svänga åt vänster. När bogen ligger på rätt linje kan du redan ha öppna beroende på hur lätt hästen samlar sig av sig själv. Om hästen inte tvärar (alltså inte korsar benen), utan går rakt på hörnlinjens spår, behöver du höger direkt tygel för att få hästen att lägga vikten på höger framben och börja korsa bakbenen. Om hästen svänger åt höger istället för att korsa bakbenen och fortsätta åt vänster behöver du halvhalt (på höger tygel) för att öka samlingsgraden. Kom i håg att när hästen gör sitt jobb (i det här fallet höger öppna ) sänker du handen vilket medför att du gör en eftergift. Skänkeln använder du inte heller utan dina skänklarna hänger som våta handdukar utmed hästens sidor.

Det finns två tillfällen när du får och ska ge din häst en hjälp. Det första är när du vill åstadkomma en förändring av fart eller riktning. Det andra är när hästen utför en förändring av fart eller riktning som du inte vill ha.

Öppna kan du alltså rida med bara en hand. Det behöver faktiskt inte vara krångligare. Pröva du med!

* Inner och ytter bestäms här av hur hästen är ställd. Den sida hästen tittar åt, den sida som är konkav är den inre. Den sida hästen tittar från, och som är konvex, det är den yttre.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade er blogg i augusti och har följt den sedan dess. Verkligen jätteintressanta och lärorika inlägg. Jag läser och skickar vidare till alla mina "ridkompisar".

    SvaraRadera
  2. Hej, så roligt att du gillar bloggen. Tack för att du sprider den vidare! MVH Lena

    SvaraRadera
  3. en liten fundering kring inner och ytter tygel; när hästen går på rakt spår, hur gör man då? jag har alltid hört från mina vänner (rider inte själv, men är intresserad)att när man rider i höger varv är höger tygel (den som är in mot mitten)inner tygel, och vice versa.

    Sen en fråga till: när man ska göra en skänkelvikning, ska hästen vara ställd i rörelseriktingen då? Tex: om jag är i höger varv och vill göra en skängelvikning snett igenom, ska jag sälla min häst åt höger då? ag såg på din bild på den andra sidan att det såg ut som att hästen var ställd utåt, moot väggen istället för i rörelseriktingen. gjorde mig lite konfunderad.
    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Kul att du läser bloggen och skriver frågor!

    Vad som är inner och ytter tygel definieras på två sätt:
    1) som du skrev kan inner (tygel/skänkel/sida) vara den som är mot mitten av ridbanan, eller...
    2) så avgörs inner och ytter av hur hästen ställd. Om hästen tittar åt höger så är höger tygel/skänkel/sida den inre.

    Så, om hästen går i höger varv OCH är ställd till höger så blir höger tygel/skänkel/sida den inre enligt båda definitionerna ovan.

    Men om hästen går i höger varv och är ställd till vänster, då måste du välja en av definitionerna ovan.

    Själv har brukar jag tänka i termer enligt definitionen nr 2, vilket jag angav i blogginlägget ovan vid * på slutet.

    I en skänkelvikning ska hästen inte vara ställt i rörelseriktningen. Jag är osäker på vilken bild du menade (en länk hade varit bra). Jag har inte gjort någon bild av skänkelvikning, jag har än så länge bara skrivit om öppna här på bloggen och då ska hästen vara ställd i från rörelseriktningen. Är hästen ställd i rörelseriktningen kallas detta för en sluta.

    Är det bilden här du hänvisar till?
    http://klassiskridning.blogspot.com/2009/10/oppna-samlande-eller-losgorande.html

    Det jag ville illustrera här var öppna på volt, hästen har huvudet mot mitten av volten och är ställd ifrån rörelseriktningen. Jag har ritat en streck-häst sedd ovanifrån. Blev kanske lite för otydligt men jag har inte bättre hand med PowerPoint än så!

    MVH
    Lena

    SvaraRadera