torsdag 5 maj 2011

”LDR”: nödvändig gymnastik eller onödig misshandel?

Förr, när jag var liten, då sa man att hästen var bakom hand och att detta var ett allvarligt fel. Sen, på 90-talet tror jag, blev det en träningsmetod som delar av världseliten höll på med men gärna bakom stängda dörrar för det väckte anstöt hos publiken ibland. Då kallades det för roll-kur, sen fick det namnet hyperflexions och idag kallas det för ”LDP” vilket står för ”low, deep and round” och är fortfarande något som delar av världselit i dressyr sysslar med. Och sedan FEI (internatonella tävlingsförbundet) kommit fram till att det nog inte är så farligt, i alla fall inte om proffsen gör det, så sker det numera helt öppet. För dig som undrar vad jag pratar om så ta en titt på filmen nedan. Det är flerfaldiga världsmästaren i dressyr, Anky von Grunsven, som visar hur hon tränar sina hästar. Det är ca 6 och en halv minut in i klippet som det händer.



Hästen är mycket välskolad och lyhörd till ryttaren, inget snack om saken. Lösgjord till och med. Huruvida hästen är glad och trivs med sin uppgift får du själv avgöra. Varför tycker jag att det här är onödig misshandel? Varför tycker jag att det inte är OK att rida med hästen bakom lodplan?

Jag har hämtat följande argument från Philippe Karls bok ”Twisted truths of modern dressage” (2008).

*) Nackbandet (en sena) blir översträckt och kan skadas

(bild från ”Sustainable Dressage”)

*) Öronspottkörteln kläms ihop och kan bli inflammerade. Öronspottkörteln sitter längs hästens ganascher, är ca 1 dm lång. Du kan se och känna denna från utsidan.

*) Hästens synfält framåt blir starkt begränsat, hästen ser knappt vart han sätter fötterna. Är hästen lugn eller har han drabbats av inlärd hjälplöshet?

*) Hästen har precis som människan strukturer i örat som hjälper oss att hålla balansen. Hos människor har man visat att om vi går runt med huvudet på sned under en längre tid tappar vi riktningen och blir desorienterade (sjösjuka är ett exempel hos människan på vad som kan hända då). Det är troligt att samma sak gäller för hästar.

*) Bogens framåtförande muskler (brachio-cephalius) kortas extremt vilket blockerar rörelsen i bogarna. Framdelen blir också överbelastad.

Internationella tävlingsförbundet (FEI) har inte vågat förbjuda ”lång, låg och rund” men sagt att denna träningsmetod bara ska praktiseras av professionella tävlingsryttare. Du får själv bestämma dig för vad du tycker om träningsmetoden. Jag vet vad jag tycker, och jag kommer aldrig se upp till ryttare som rider på detta vis, eller själv rida och undervisa så att någon häst ska behöva knöckla ihop sig till en kringla. Jag anser att det är onödig misshandeln. Vad anser du?

16 kommentarer:

  1. Jag skulle aldrig vilja utsätta mina hästar för något sådant. Om det inte hade känts som en fysisk misshandel så skulle det kännas som en psykologisk misshandel som jag utför.

    SvaraRadera
  2. Jag anser att det är kvalificerat djurplågeri, jag orkar knapps se det. Man kan se att hästen får ett mer plågat uttryck när hon börjar "plocka ner" honom, kolla öronen och munnen!

    SvaraRadera
  3. Så onaturligt det ser ut och obekvämt, modenyck,borde förbjudas LB

    SvaraRadera
  4. Det kom en kommentar till min inkorg, här är den:

    Tack för att Ni på bloggen hjälper till att hålla igång debatten om LDR !

    Debatten behövs. Det finns stora hål i kunskapen bland ridande allmänheten om LDR:

    "Det är en tragedi att några elitryttare utövar och medvetet förespråkar LDR, men
    en ännu större tragedi är de tusentals ridskolefröknar, amatörer och juniorer som
    efterapar eliten och praktiserar olika varianter av denna ridstil utan att vara
    riktigt medvetna om att det är det de håller på med."

    Många av de skadliga fysiska effekterna blev välpresenterade i inlägget, men jag
    blev lite fundersam kring omnämnda lösgjordheten i videoklippet.
    Jag skulle vilja fråga om den här hästen verkligen är lösgjord och har sin
    lokomotorik på gång på ett sunt sätt ? Man behöver inte vänta till 6 min för att se
    att något är på tok.

    Redan i skritten från första början ser man att hästens steg är spänd och styltig.
    Hoven landar med tån först såväl i bakben som i framben. På något sätt är det bara
    benen som rör sig överhuvudtaget utan något bidrag från ryggen eller halsen, s.k.
    "leg mover" -lokomotorik. En av viktiga sakerna en ryttare ska tänka på i skritt är
    att man ska följa hästens huvud-hals -rörelser i rätt takt och fas, alternativt ge
    hästen lös tygel. Det gör inte denna ryttare, så hästen "trippar på tårna" och
    håller hals-huvud stilla på ett rigid sätt. Tvärtom, hon tar i tygeln "out-of-phase"
    gentemot hästen, antagligen för att förbereda LDR. Om hästen skulle få för sig att
    pendla med huvudet så som en häst ska i skritt, skulle den krocka med tandköttet mot
    metall på varje steg. Undra på att hästen undviker att låta kroppsdelarna röra på
    sig.

    Trav är inte mycket bättre. Av ett ekipage på denna nivå skulle man förvänta sig att
    ryggen arbetar med fortplantning av rytmen till svansen på rätt sätt. Här ser vi
    mycket sparsam vipp i svansspetsen som skapas av det vertikala momentumet i det
    trippiga steget där hoven landar stumt. Likadan effekt får man om man tar ett
    grimskaft, låter det hänga rakt ner och sedan jojjar lite grann med små knyck upp
    och ner så att repänden hoppar. I stället borde man se en tydlig bokstav "S" som
    rytmiskt och regelbundet alternerar med sin spegelbild, som skulle produceras om
    hästen hade ryggmusklarna inkopplade i rörelsemekaniken. Då skulle hästens bakdel
    inklusive svansroten röra sig en aning sidledes, när hästen tar steget med hela
    kroppen engagerad i rörelsen. Jmf en sprinter på 110 m häck i startställningen: de
    sparkar inte igång med bara benet utan muskulaturen i baken och hela ryggen är med
    för att producera effektiv men inte kroppsslitande rörelse. Tänk Dig en sprinter som
    föresöker trava med en smal minikjol och klackskor på sig som bara tillåter
    benrörelse utan riktig bäcken/ryggengagemang och där höga klacken försvårar för
    foten !

    Hur mår hästen psykiskt ? Det vågar jag inte ens tänka på... Hästen måste vara
    mentalt stark och stresstålig för att överleva sånt här.

    Och vad ska vi dra för slutsatser om LDR -förespråkarna av det att det på
    youtubeklippets originalsida står: "Det går inte att kommentera det här
    videoklippet". Tummar ner hade i alla fall kunnat skickas in... Att kritisk debatt
    tystas ner är ett symtom för sig.

    Följande klippet har dock folk kommenterat, trots klippinläggarens försök till
    nedtystning...

    http://www.youtube.com/watch?v=azIWYbmsiII

    Hon rider stelt som om hon hade ätit okokt spaghetti utan att tugga... Hästen gapar
    som Fred Flinstones dinosaurie på stenkrossgruvan... Den "lediga handen-armen" ser
    inte särskilt ledig ut...

    Hälsningar,
    A.D. Horseplay

    SvaraRadera
  5. Jag blir beklämd när jag ser sånt här. Tänker på alla instruktörer som verkar på våra ridskolor, som ser upp på Anki och övriga elitryttare. Det är sorgligt att rennomerade ridskolor som Strömsholm och Flyinge tar efter och lär ut enligt deras metoder...och det mest sorgliga är att alla tycker att dom gör både ridningen och hästen gott.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är bra att fler och fler tar upp det här! Min åsikt är att det är ren och skär djurplågeri! Vi har tagit upp det här på våran blogg också och försöker att prata om det även i "verkliga" livet för att folk ska förstå hur illa det är! Önskar dock att fler vågade gå emot och kritisera det som faktiskt är (ursäkta språket) helt åt helvete med hästvärlden.
    Var tvungen att stoppa klippet på Anky för att inte kräkas.
    Mycket bra kommentar av "A.D. Horseplay"
    Stor eloge till er!
    Mvh Emmi

    SvaraRadera
  7. Det intressanta i denna sorgkantade följetong LDR är domarnas roll i att utse Anky till världens bästa ryttare. Hon hänvisar till sig själv i filmen som en professionell topptryttare och det är med dagens mått mätt sant! Men vem har gett henne den positionen? Domarna.

    Det säger sig själv att den som sopar banan med sina konkurrenter naturligtvis får sina träningsmetoder kopierade.

    I preludiet till filmen står det.
    I såväl sport för människor och hästar strävar man inte efter en naturlig fysiologisk balans (homeostasis) utan strävan är efter en ny balans genom hårt arbete, nya tekniker och smart träning i syfte att uppnå den ultimata prestationen (tävlingshäst, allostasis) där hästens välbefinnande har stor betydelse.

    Det intressanta är att här framstår homeostas som något "som aldrig leder någonvart" och allostas som det som bär framåt!

    Begreppet homeostas (etablerades 1926) och refererar till kroppens förmåga att bibehålla ett stabilt och konstant tillstånd. Allostas (myntat 1988) beskrivs som att nå (en ny, min kommentar) homeostas via förändringar i fysiologi eller beteende.

    För hästen innebär denna nya balans att den måste anpassa sig fysiologiskt och psykologiskt. Men eftersom den nya balansen inte är den "av naturen tilltänkta" så måste hästen kämpa med att upprätthålla "balansen" i stället för att bara vila i ett naturligt tillstånd.

    Den belastning som anpassningen innebär (allostatic load) leder inte till en ny homeostas utan till slitage. Men spåren av det går att dölja med sk rundsmörjning och anti-inflammatoriska preparat.

    Det Anky gör är inte olagligt men oetiskt, det dressyrdomarna gör är att de sanktionerar hennes träningmetoder genom att belöna hennes ritter. Fast de skulle väl bestrida det - de dömer ju bara hennes prestation på banan!

    Så länge viljan att vinna är större än viljan att "göra det rätta" så segrar end-gaining över means where by på träningarna.

    Och hästarna kan inte skrika...

    SvaraRadera
  8. Och om detta är vad som krävs för modern dressyr, borde det vara självklart att förbjuda modern dressyr.
    Lena

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att man ska vara försiktig med alla ytterligheter, även det jag sett er göra när ni sträcker halsen extremt åt andra hållet! Det är inte heller naturligt för en häst!

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym,
    jag håller med om att vi ska vara försiktiga med alla ytterligheter. Du skriver att du sett oss sträcka halsen extremt åt andra hållet. Kan du precisera vad, av vem och i vilket sammanhang du sett detta som du reagerat på? Vilka är "er" som du skriver om?

    Om du menar att jag ber hästen höja huvudet, så ja, det gör jag. Jag ber hästen ta upp huvudet så högt som skelettet tillåter. Under korta stunder och med syfte att rakrikta hästen "inifrån" så att säga, eller med andra ord ge hästen den position där hästens skelett blir rakt. Är det detta du sett mig göra? Är det detta som du reagerar på?

    MVH
    Lena

    SvaraRadera
  11. Hej Lena,
    Ja, jag menar höja huvudet onaturligt högt och med er syftade jag på dig och andra PK-elever jag sett.
    Som du hör förespråkarna för "LDR" så säger de precis samma sak - att det är en kort stund för att få en viss effekt bla bla bla. MEn faktum kvarstår båda dessa ytterligheter är lika onaturliga för en häst. Det ser inte alls särskilt trevligt ut för en utomstående.Innan man kritiserar det ena, tycker jag att man borde filosofera lite angående vad man själv faktiskt förespråkar och gör, det är allt. Jag säger inte att något är fel men det är ytterligheter, och sysslar man med ytterligheter bör man verkligen veta vad man gör!
    Mvh Paula (som verkligen uppskattar den här bloggen)

    SvaraRadera
  12. Hej Paula,
    än en gång tack för att du tog dig tid att kommentera och precisera vad du reagerat på, och kul att du uppskattar bloggen! Jag är glad att du tar upp vad du tänker.

    Jag håller med om att min första svar innehåller samma bla bla argument som förespråkarna för LDR. Här måste jag uppenbarligen förtydliga mig vilket jag också kommer göra i torsdagens blogginlägg.

    Syftet med den här bloggen är bla att filosofera om vad jag och Maria förespråkar och jag har tidigare bla skrivit om flexions (där hästen bla ombeds att höja huvudet) och den korta skritten (där hästen också höjer huvudet). Dock länkade jag inte till något av dessa inlägg i det här inlägget för inlägget blev långt nog upplevde jag.

    Vad gäller LDR anser jag fortfarande att det är onödigt och inte etiskt gentemot hästen. Om du upplever att höja hästen som Philippe Karl förespråkar inte heller är etiskt accepterbart, gör dock inte LDR mer OK i mina ögon.

    Hur det ser ut när vi tränar hästarna i hög postion, varför vi gör det och varför jag anser att det är etiskt försvarbart återkommer jag till på torsdag.

    MVH
    Lena

    SvaraRadera
  13. Är inte båda metoder baucher? Att LDR är den gamla metoden och elevation den senare? Kom man inte på att den tidigare metoden var förkastlig men den senare framgångsrik?

    SvaraRadera
  14. Jag blir lika upprörd varje gång jag ser det...!! Tack Lena för att du vågar sticka ut hakan i din blogg och i ditt arbete! A.D.Horseplay's inlägg ovan är också verkligen mitt i prick - det finns ingenting i filmen ovan som är bra eller professionellt!

    SvaraRadera
  15. Hej! Ville bara säga att tack för att du tar upp många saker gällande hästens anatomi och fysiologi. Jag är själv dressyr ryttare och är även utbildad till massör samt diplomerad Hästmassör. Jag har slutat tävla dressyr, för jag fattar ingenting vad många håller på med längre och tycker också att mkt av det som sker är ren misshandel. Om man vill stretcha hästens muskler kan man väl göra det EFTER man ridit klart? Jag brukar inte springa och stretcha samtidigt (verkar väldigt svårt och jobbigt). Mvh, Hästmassören:-)

    SvaraRadera
  16. Hej Hästmassören,
    jag håller med dig om att den dressyr man tävlar i inte alltid är hästvänlig.

    LDR är ett sådant exempel. Vad jag förstått så stretchar man inte egentligen några muskler med den övningen utan det är nackbandet som blir översträckt samtidigt som underhalsens muskler snarare blir förkortade.

    De enda muskler jag som ryttare egentligen kan stretcha är halsen muskelatur men det görs genom att böja hästen i sidled, inte genom att ta in näsan till bringan.

    Som massör stretchar du säkert även benens muskelatur när du jobbar med en häst. Själv gör jag maglyft på min häst vilket torde stretcha ryggmusklerna?

    Stretching är annars ett intressant kapitel, jag tror att det handlar mycket mer om hästens mentalitet än fysisk lösgjordhet. Vad tror du?

    MVH
    Lena

    SvaraRadera