onsdag 14 mars 2012

Perception och sinnesförnimmelser

Att arbeta som lärare i Alexanderteknik är att arbeta med nervsystemet hos en individ. Till min hjälp i detta arbete har jag mina händer som jag lägger på den jag arbetar med. Ibland vilar händerna passivt på t ex ryggen eller på en arm, ibland guidar de aktivt den jag undervisar.

Genom mina händer får jag information om vad som händer hos den jag undervisar. Det kan vara en förnimmelse av ökad muskelspänning innan en rörelse eller en rörelse som inte kommer fram igenom kroppen. Det kan vara en känsla av tyngd, motstånd, tvekan, fniss eller sorg. Mina händer tar emot en mängd information från den jag arbetar med.

Ibland hinner mina händer lägga märke till ett skeende innan den jag jobbar med gör det. Då kan det hända att den jag jobbar med tror att jag har förmågor utöver det vanliga - så är det inte. Det jag har gjort är att jag har tränat upp mina händers lyssnade förmåga. Händerna disponerar en stor yta i hjärnan och det gör att alla som vill kan tillägna sig en ökad känslighet i händerna.

Mitt arbete handlar om perception, varseblivning och sinnesförnimmelser. Det finns en skillnad mellan dessa ord som är viktig att hålla i minnet.

Perception är förmågan att bli medveten om det som sker, det är för att citera Michael O'Shea "hjärnans kvalificerade gissningar om vad sinnena med gemensamma krafter talar om för den". (ur boken Kort om hjärnan). Perceptionen är beroende av vilka sinnesförnimmelser vi tar emot.

Många människor har en kinestetisk känsla i sin kropp för hur de står, sitter, går, böjer sig. Den känslan baserar sig på den position deras kropp tar i det jag kallar neutralläget. Neutralläget hos många innebär att kroppen har en vridning, lutning eller annan skevhet i sig genom vilken sinnesintrycken filtreras.

För ryttare är begrepp som liksidighet och rakriktning ledord i utbildningen av hästen. De skulle jag vilja påstå även är ledord för utbildning av ryttaren. Det är i den processen som jag som Alexanderlärare kan göra nytta. Genom min förmåga att lyssna med mina händer kan jag hjälpa till att guida din kropp till ett bättre neutralläge.

Med det sagt så kan jag som Alexanderlärare undervisa dig som ryttare oavsett vilken ridteknik, hästras eller disciplin du rider. Mitt fokus är ditt neutralläge och din förmåga att ta in den information kroppen skickar till dig. Jag kan se hur hästen svarar på de signaler du skickar (medvetet eller omedvetet) men eftersom mitt fokus är ryttarträning och inte hästutbildning så kan du lugnt rida vidare för din vanliga instruktör fast med en förbättrad perception och ökad precision i det signalsystem, den hjälpgivning som gäller för dig i din disciplin.

1 kommentar:

  1. Ja tänk vilka "hyss" kroppen har för sig. För våra hästar måste vi många gånger te oss rent skitsofrena (kluvet psyke). Och så blir vi frustrerade när de inte förstår vad vi menar.

    SvaraRadera