torsdag 7 oktober 2010

Detaljer är viktiga, men vilka detaljer?

Förra veckan vid mitt besök i England hade jag möjlighet att vara med på en demonstration med temat att förstå samling. Demonstrationen gavs av en ridinstruktör som även var utbildad kiropraktor för hästar. Hon förklarade samling som något som hästar gör av sig själva i hagen när det blir uppspelta eller rädda. Detta håller jag helt och fullt med om. Hon beskrev den samling vi söker efter när vi rider är samma hållning som hästen själv tar när den är uppspelt, men utan det emotionella inslaget, vi vill istället att hästen ska vara lugn. Återigen håller jag helt och fullt med.

Det jag inte håller med om är vad jag som ryttare/hästtränare ska fokusera på när jag tränar min häst. Kiropraktorn föreslog att fokus ska vara vissa specifika muskler. Vid grundträning av hästen föreslog hon att dessa muskler är
* filémuskeln (även kallad psoas, finns vid hästens ländrygg och bäcken)
* magmusklerna
* scalenus (relativt små muskler under halskotpelaren framför bogen)

Hon har själv tränat sin häst med fokus på just dessa muskler. Helt klart var hennes häst lugn, uppmärksam och visade tre taktmässigt rena gångarter. I sig är dessa bra kvalitéer och ett bevis på kiropraktorns kvalitéer som tränare och ryttare.

Två saker berördes aldrig under kvällens föreläsning och demonstration, två saker som jag ser som mycket viktigare detaljer än individuella muskler: rörlighet och avspänning i hästens käke, samt ryttarens hand.

Varför tycker jag att dessa saker är viktigare än specifika muskler? Först och främst är rörlighet i hästens käke en grundläggande förutsättning för avspänning i hela hästen. Om hästen är låst i käken, dvs hästen sväljer inte, slickar sig inte om munnen eller lyfter bettet med tungan, då är hästen spänd inte bara i käkens muskulatur utan även i halsens muskulatur och då även med stor sannolikhet även i resten av kroppen.

Varför tror jag då att hästen som visades vid demonstration var för spänd? Jo, den gick väldigt ofta bakom hand. Detta visar i mina ögon att hästens muskler, speciellt musklerna i underdelen av hästens hals är för spända. Nyckeln till att ge dessa muskler en lämplig grad av avspänning är att aktivera hästens käke vilket i sin tur är avhängigt av hur ryttaren använder sin hand.

2 kommentarer:

  1. Och då är vi tillbaka till ryttarens hand som är helt beroende av hur ryttaren förhåller sej i sin kropp =)

    SvaraRadera