onsdag 19 januari 2011

Indikationer för AT

Ibland får jag frågan - Hur vet jag om jag behöver lektioner i Alexanderteknik?
Den frågan kan besvaras på många sätt så jag tar och väljer ett axplock av indikatorer som du sen kan jämföra dig själv med.

Första indikationen:
Ställer du dig upp från en stol genom att trycka ifrån med händerna på låret eller armstöden, gungar du bakåt med överlivet innan du kommer upp eller reser du mig med ett pustande?

Andra indikationen:
Måste du byta ställning ofta när du står, vill du gärna stötta dig mot något; en vägg eller ett bord?

Tredje indikationen:
Innan du börjar prata, drar du in luft genom munnen (så att det låter som en bussdörr)?

Fjärde indikationen:
När du ser dig i spegeln, är axlarna i nivå med varandra?

Femte indikationen:
När du går, vickar du på höften eller roterar din kropp i midjehöjd?

Sjätte indikationen:
När du tittar åt sidan följer överkroppen med huvudet i rörelsen?

Om du svarat ja på någon av dessa indikationer kan du ha nytta av Alexanderteknik. Detta gäller oavsett om du upplever någon smärta eller inte.

Ett utryck som jag fått från en elev är medveten kroppsnärvaro och det är i den som den stora vinsten ligger. Du tränar upp din perception, blir medveten om din närvaro i din kropp och hur yttre och inre skeenden påverkar dig. Vägen till den medvetenheten går via att besöka sig själv och den konsten lär AT dig.

Citerar FM Alexander "När du slutar göra fel, görs det rätta av sig själv."

Även om våra etablerade vanor leder oss i oönskad riktning så ligger den bättre vägen alltid, alltid nära, redo för oss att använda när vi väljer att bryta våra invanda mönster.

Vårens lektionstillfällen i Vallentuna är 5-6 februari, 5-6 mars och 2-3 april. På www.birga.se kurser/mässor finns mer information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar