tisdag 16 februari 2010

Bli klok av en bok

I dagens inlägg vill jag varmt rekommendera boken "Finding the Magic" av Dan Sumerel eller "Hitta magin" som den heter i Sven Forsströms översättning.

Boken handlar om Dan, som i mogen ålder försöker rädda en svalnande relation med att köpa häst till sin kvinna, och själv blir fast i hästträsket.

Dans resa är intressant att följa, för även om han beskriver sin resa genom det amerikanska hästträsket så finns allt där som även finns här. Förutfattade meningar, kraft-mer kraft-våld, okunskap hos förmodat kunniga, vishet hos obildade, materialdoping och de främsta lärarna av alla - hästarna.

En slutsats som Dan drar i boken är att etablerade hästmänniskor har etablerade synsätt och det vi "glider in i" blir svårt att "glida ut ur" även om resultatet av det vi vanemässigt gör inte blir det vi vill ha. När vi sen får ett förslag på en annan lösning på till synes olösliga problem så har vi ändå svårt att tro på det vi ser och kallar det magi.

I den andra halvan av boken öppnar Dan sin trollerilåda och lär ut denna "magi". Det som gör trollerilådan så användbar är att han berättar vad du kan göra eller har missat att göra om trolleriet inte går din väg.

Nästa boktips är Ridning och rädsla av Sven Forsström. Jag har själv haft stor glädje av den boken. Från att ha varit helt orädd blev jag (omedvetet) livrädd och den förändringen kom efter det att jag fått mina barn. Då började min hjärna se allt som kunde gå åt pipsvängen i alla möjliga och omöjliga situationer och jag blev "skvättig".

Min skvättighet påverkade relationen till mitt anglosto, när hon ryckte till så ryckte jag till, då ryckte hon till och jag och så hade vi etablerat en skrämselspiral. Själv fattade jag inte att jag var rädd (det har jag aldrig varit förut) utan jag tyckte att hon blev obehagligt oberäknelig - en diagnos hon antaglien ställde på mig i sin tur! Boken hjälpte mig att förstå vad som hände inom mig och det gjorde stor skillnad för oss.

Avslutningsvis vill jag bara tack Gutenberg för tryckkonsten, för utan den hade vi inte haft tillgång till den outsinliga källa av kunskap som finns i böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar