onsdag 4 augusti 2010

Jag är Ingen

Mitt inlägg idag baserar sig på söndagens inslag på konferensen. Vi var på Strömsholm och fick bland annat se hur man utbildar unghästar på Flyinge och hur ryttarna utbildas på Strömsholm.

Det gick massor av sus genom publiken den dagen, och mer än hälften av dem vara av förvånad förfäran - orsaken till det får vi spara till en annan gång.

På måndagen kommenterades det som skett på Strömsholm av veterinärer, forskare och andra namnkunniga och det var då jag insåg att jag är Ingen.

Jag är Ingen veterinär, forskare, tränare, tävlingsyttare eller domare. Om jag skulle skriva ett brev till Ridsportförbundet och Flyinge skulle de inte ha en aning om vem jag är. De skulle antagligen bortse från mina synpunkter, för inget hos mig ger sken av att jag är Någon.

Och ändå är jag den viktigaste personen de har, jag är en kund. Under 18 år av mitt liv har jag konsumerat Strömsholms system för ridinstruktion på olika kommunala ridskolor. När jag var 26 år och kände mig både mogen och redo för det köpte jag egen häst, mina 18 år som ridskoleelev gjorde att jag ansåg mig kunnig nog att göra det.

HA! Mina två första veckor som hästägare lärde mig mer än mina förutvarande 18 år på ridskola. Och eftersom jag inte köpte en 10 årig brun halvblodsvalack utan ett 14 årigt angloarabsto med föl vid sidan, insåg jag snabbt att jag egentligen inte hade någon nytta av det jag "lärt" mig under de 18 åren.

Redan tidigt valde jag att inte tävla, hästar och ridning skulle vara min avkoppling och mitt nöje. Under åren har jag ridit för flera olika tränare, för jag vill lära mig så mycket jag bara hinner och kan. Så även om jag är Ingen så upplever jag mig långt ifrån okunnig. Men det som gör mig viktig för Ridsportförbundet är min position som kund och konsument, särskilt som jag är en mindre nöjd kund.

Jag har flera gånger funderat över om jag skulle kunna göra min ridutbildning till en fråga för ARN. Men vem skulle vara min motpart?? Ridskolan, ridskolans instruktörer?? De har ju bara gjort som de blivit utbildade att göra. Ridsportförbundet eller Strömsholm?? Vi har ju aldrig haft någon direkt affärsuppgörelse...

Min uppfattning är att ridskolor skulle jämföras med trafikskolor. När du tagit körkort förväntas du kunna framföra ditt fordon på ett för andra och dig själv säkert sätt i alla slags trafiksituationer. Det är faktiskt mer än vad vi kan säga om många av de ryttare som utbildas på våra ridskolor!

Varför är jag då så viktig för Ridsportförbundet? Jo, mina erfarenheter av ridskolors utbildning och dess inverkan på ett framtida hästägande gör att jag aktivt INTE rekommenderar ungdomar att börja rida på ridskola.

En nöjd kund sprider nyheten vidare till tre personer, en missnöjd till tio...
därför är jag (och andra som delar min erfarenhet) i allra högsta grad Någon att ta hänsyn till.

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Intressant blogg! Har också kikat på era hemsidor, alexandertekniken och basal kropppskännedom har lite likheter, eller hur?

    Lägger till er blogg i min lista.
    MVH
    Marianne J

    SvaraRadera
  2. Håller helt och fullt med dig Maria....

    SvaraRadera
  3. Hej Marianne,
    Marias 2-åriga son har prövat att vattna Marias dator varför hon inte kan svara just nu. Eftersom jag inte vet vad basal kroppskännedom är för något kan jag inte kommentera din fråga. Alexanderteknik handlar dock bla om att lära känna sin egen kropp.

    MVH
    Lena

    SvaraRadera
  4. Klokt sagt. Visst blir man förundrad över att man inte är mogen för en egen häst efter så många år på ridskola. Vi hade en gång en medryttare, som påstod att hon var väldigt duktig på att rida efter flera år på ridskola. Tyvärr var det snarare så att hon inte kunde rida alls på en häst som inte gick på led eller travade när en instruktör i mitten av arenan bad den trava osv. Hon tyckte vår häst var outbildad...för den vinglade när hon vinglade och svängde inte när hon drog i tygeln men satt rakt fram med kroppen. Oj, så tokigt det kan bli.

    SvaraRadera
  5. Marianne, alla tekniker/metoder som berör människokroppen har många likheter oavsett vilken kultur den kommer ifrån (yoga, thai-chi, basal kroppskännedom, pilates, kinesiologi, rosenmetoden etc)

    Det som skljer metoderna åt är förklaringsmodellerna och ur vilket syfte/perspektiv man väljer att betrakta människan.

    I mitt inlägg den 1 sept 2009 går jag igenom några ordpar som är betydelsefulla inom Alexandertekniken. Dessutom fäster vi stor vikt vid hur huvudet positioneras på toppen av ryggraden.

    Jag har arbetat med de som fördjupat sig i såväl Feldenkreis, basal kroppskännedom, massage, Rosenmetoden och kinesiologi som yrkesmänniskor. Och som lärare i Alexanderteknik har jag kunnat ge dem kunskap som de saknat om sig själva.

    Alexanderteknik är ingen träningsmetod i sig utan en metod för att aktivt kunna vara och verka i den egna vardagen.

    En massör har kunskaper jag saknar men kan med hjälp av den kunskap jag har både bli bättre på att massera och orka med sitt arbete bättre, alltså vara mindre trött vid arbetsdagens slut.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det är väldigt ignorant att "såga" alla ridskolor på detta vis. Jag vet många som skaffat egen häst tidigt efter att ha ridit väldigt kort tid på ridskola eller inte alls och som verkligen inte vet vad de håller på med. På samma sätt vet jag många väldigt duktiga ryttare som bara ridit på ridskola. Det finns båda delarna. Självklart också dåliga ridskoleryttare och bra privatryttare. Själv rider jag på ridskola och tävlar 1.20 hoppning och Msv B dressyr. Har utbildat unga hästar och rehabiliterat "problemhästar", sådana som varit med om hemska saker tidigare i livet. Många av de jag rider med tävlar på ganska hög nivå och är mjuka, följsamma och har bra inverkan. Det beror förstås på vilken ridskola man rider på, det finns bätter och sämre som med allt annat. På min ridskola har vi även mycket teori, clinics med "stora" ryttare och får gå foderkurser, domarkurser, banbyggarkurser och lära oss om utrustning, sjukvård och säker hantering av hästar m.m. Så jag tycker inte att man kan dra alla ridskolor över en kam.

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym,
    jag har inte beökt alla ridskolor i Sverige och det finns både de som är sämre än de jag ridit på och de som är bättre. Du verkar ha bra erfarenheter av dina år på ridskola, jag kan bara gratulera.

    Även under mina år har jag haft ridlärare av varierande kvalitet. Vissa har varit riktigt bra, andra inte. Min betraktelse grundar sig på mina erfarenheter och det jag upplevde när jag väl köpte häst.

    Idag var jag och tittade på en ridlektion och det jag såg var unga ryttare som fick lära sig stanna hästen med att dra i tyglarna, rida lätt med "rumpan ur sadeln och magen framåt" och med hälar som åkte upp vid nedsittning i st f att fjädra neråt. Instruktören var positiv, glad och duktig på att ge anvisningar. Vad kan jag säga? Den dagen de vill komma till en ridning med precision måste de lära om, precis som jag fått göra.

    Inga ridskolor ska dras över någon kam MEN många ridskolor behöver absolut se över sin verksamhet och fundera på vilken slutprodukt de strävar efter att levera.

    Ett citat från ridhandboken för de engelska ridkolorna får visa på det jag anser vara en viktig fråga för ridningens framtid i Sverige.
    " Most riders spend their adult life putting right the bad horsemanship they were taught when they first learned to ride..."

    "Många ryttare får ägna sitt vuxna liv åt att rätta till den felaktiga ryttarutbildning de fick i början när de lärde sig rida..."

    Sagt av Charles Harris

    SvaraRadera
  8. Det står ju RIDSKOLA på väggen - det är det första man ser när man kommer till ridskolan. HÄSTSKOLA - vars finns den skylten?
    Men å andra sidan så ska du se att HÄSTCENTRUM I BODEN med tiden kommer att ge besökaren en hel del av det som du efterlyser.
    Kerstin Kemlén

    SvaraRadera