torsdag 10 mars 2011

Rörelse från vikt eller kraft?

Den här veckan vill jag skriva om något som jag uppfattar är en central idé inom den franska klassiska ridningen: hur kraft och vikt påverkar hästens rörelser och samarbetet med mig som ryttare.

All rörelse, både hos hästar och människor, styrs antingen av muskellär kraft eller inverkan från jordens dragningskraft på våra kroppar, eller mer troligt en kombination av båda.

När du tappar balansen är det plötsligt jordens dragningskraft som bestämmer hur du rör dig. Rörelser som på detta vis initieras och styrs av din vikt (och inte dina muskler) har du svårt att kontrollera. Det här gäller även för hästar. Det finns två tydliga exempel på tillfällen när hästen låter dess vikt kontrollera dess rörelse.

Det ena är galopphästen. När galopphästen går för fullt (och det går vansinnigt fort! Jag har prövat på Täby Galopp) använder den sin vikt för att få och bibehålla fart. Man kan säga att den slänger iväg sin vikt framåt och springer sen i kapp den. Det här gör att galoppören oavsett hur trött den är inte kan stanna direkt efter mållinjen, utan han måste först få kontroll över sin vikt och sen kan han stanna, vilket kan bli ett halv varv senare på galoppbanan.

Det andra exemplet är den unga eller oskolade hästen som vänder huvudet utåt när hon svänger. När hästen gör detta ”tappar” hon sin vikt i rörelseriktningen. I vändningen får hon då springa ikapp sin egen kropp, hon är ur balans.

När hästens rörelser sker under stort inflytande av dess kroppsvikt så är rörelsen alltså i stor utsträckning okontrollerad av hästen själv. Ser man på rörelse på detta vis så blir det logiskt att träna hästen att inte använda sin vikt för att åstadkomma rörelse. En häst som använder sin vikt för att röra sig blir ofta tung i handen och du har svårt att kontrollera fart och riktning. Det du som ryttare då behöver göra är att få hästen att inte hänga på bettet vilket du gör med hjälp av en korrekt halvhalt där du höjer handen på så sätt att när du sänker handen har hästen balanserat om sig och är lätt i handen.

Att hästen balanserar sig innebär att hästen höjer hals och huvud, vilket innebär att hästen för över vikt till bakbenen.

Att hästen rör sig med hjälp av muskellär kraft är alltså det vi strävar efter. Men för att inte göra utmaningen att rida alltför lätt kan hästen även använda sina muskler på ett sätt som inte underlätta för oss som rider. En häst kan spänna sina muskler och till exempel inte ställa till höger när jag ber om det. Att hästen spänner musklerna kan bero på att den är stressad, alltså inte är lugn. Spända muskler kan också bero på att hästen fått vanan att röra sig med spända muskler när den rids. Om du t.ex. har för vana att ge tygelhjälper genom att föra handen bakåt, kommer hästen med stor sannolikhet att lägga sig till med vanan att spänna sina muskler för att skydda sig.

Vad kan du då gör om hästen är spänd i sina muskler men lugn i övrigt? Du kan vibrerar lätt i tygeln för att få hästen att mjukt röra på käken, eller träna hästen att smaka på bettet som om det vore en bit godis när du tar lätt kontakt i tygeln. Det var det här jag skrev om förra veckan och det som fransmännen kallar för ”cession de mâchoir”.

De här tankarna, om att dela upp på vilket sätt hästen kan försvåra för ryttaren att ha noggrann inverkan på hästens hållning vid ridning kallas på engelska för ”resistance of weight” och ”resistance of force”. Jag har inte sett några motsvarande begrepp på svenska varför jag har valt att översätta detta till motvärn genom vikt respektive kraft. Jag vill inte gärna översätta ”resistance” med motstånd för jag tror inte hästar gör motstånd om jag kan förklara vad jag vill på ett sätt som hästen förstår, däremot kan hästen skydda sig själv om jag misslyckas med att förklara vad det är jag vill att hästen ska göra.

För att med precision kunna kommunicera till hästen hur du vill att den ska röra sig, måste du öva upp din förmåga att känna (din perception) hur hästen rör sig.

**************************************************

Ur Kalendern:

Privatlektioner Nykvarn och Västerhaninge 12 mars. Boka lektion på info@ekipage-1.se

Privatlektioner Lagbo Stall, Östervåla 17 – 18 mars. Boka lektion på info@ekipage-1.se

Föreläsning "Klassisk ridning - hur och varför" 24 mars, Kalix

Plockepinn-Helg Piteå 26-27 mars. Boka lektion på info@ekipage-1.se

Kurs med Ed Dabney ”Six Keys to Harmony” 21-22 maj, Stockholm

Plockepinn-Helg med Klassisk Ridning och Alexanderteknik 3-5 juni, Vallentuna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar