Förra helgen var det premiär för Marias och mitt nya kurs-upplägg: Plockepinn-Helg. Deltagarna fick välja själva om det vill ha lektioner i Alexanderteknik (AT), eller klassisk ridning (KR), eller både och. Tre deltagare var med i dagarna tre och gjorde både AT och KR. Utöver det tog två deltagare AT-lektioner för Maria och en red för mig på min häst Yeats.
Två deltagare valde att ta med sig sina familjer. Tack vare det fina vädret - som så klart var specialbeställt :) - blev semesterstämningen på topp!
Gizella som hyrde skolhäst fick en grundlig genomgång av hur handen ska användas i halvhalt, direkt och indirekt tygel. Här handlar det om att hitta balansen och positionen hos hästen så att rörelsen blir den som ryttaren tänkt. 8-volter, framdels- och bakdelsvändningar samt fina öppnor blev resultatet. Gizella prövade även på sitsträning och bokade bums in flera sådana lektioner framöver.
Maria hade med sig sitt halvblodsto, 11 år gammalt. Hästen har tidigare hängt mycket i handen, något som vi jobbat med under vintern då jag gjort ”hembesök”. En bieffekt av att hästen hängt i handen är att hästen blivit spänd inte bara i käke och hals utan i hela kroppen vilket syns i ett starkt begränsat övertramp i framförallt skritt. Under kursdagarna gjorde ekipaget stora framsteg med att gå vidare och jobba på att fortsätta utbilda hästens mun, lösgjordhet och samling. Utbildning av hästens mun skedde med flexions, både från marken och uppsuttet. Fokus vid all ridning var att hästen inte fick hänga i Marias hand. Lika viktigt är förstås att ryttaren inte hänger i hästen, varför tygeltagen aldrig får tas bakåt. Uppåt, utåt, inåt, framåt går bra, men inte bakåt, vilket också Maria klarade galant. För att lösgöra hästen fick Maria jobba med att länga skritten på lång tygel, flexions i skritt, trav och galopp. Samling tränades främst med hjälp av kort skritt och ryggning.
Johanna kom också hon med ett halvblodsto (6 år). Eftersom hästen var mycket orolig av att komma hemifrån jobbade vi den från marken med ledarskapsövningar. Första passet jobbade jag hästen samtidigt som jag instruerade ägaren om hur och varför jag gjorde övningarna. Dagen efter var hästen som förbytt, lugn och uppmärksam. Ägaren fick själv göra ledarskaps-övningarna första passet och eftermiddagens lektion kunde ägnas åt ridning. Vid ridningen gick vi igenom kombinerad effekt, halvhalt, direkt och indirekt tygel och både ryttare och häst gjorde strålande framsteg.
tisdag 18 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar